nadiawawa.blogspot.com

Friday 27 July 2012

saf dalam solat jemaah.. =)

Bismillahirrahmanirrahim..

Dengan nama Allah yang maha Pemurah n Maha Penyayang..

 seperti bese laa kan.. bait kata penuh cinta.. Assalamualaikum wat kome2.. korang2 n anda awak semua..hehe.. lame bebeno teman x menuleh blog ni.. rindu plak.. last post time akhir rejab.. skunk n da nak msok tgah ramadhan daa pown.. huhu..




Hari ni da 8 hari kite saum di bln ramadhan ni.. Alhamdulillah.. syukur ke hadrat Allah yg masih memberi aku n awak kamu korang semua peluang lagi tuk jumpa sekali lagi ramadhan taun n.. harap2.. ramadhan taun ni membuatkan kita semua jauh lebih brsemangat tuk kejar redha Allah brbanding taun2 sblm ni.. amin... insyaallah.. dengan izin Nya..

urm.. da terlanjur brcakap sal bln ramadhan ni.. aku trase mcm nak share somting about terawih.. xctually not only terawih.. maybe jugak pasal solat jemaah.. bkn may be.. mmg pown.. hehe.. sebenarnye mcm n.. aku rase saanggaatt sedih bile berjemaah tak kire laa same ade time terawih or solat2 fardhu yg lain.. knp aku sedih???? hehe.. pelik2.. org sonok jemaah.. yg aku ni blh plak sedih.. huhu.. bkn ape.. tapi.. solat jemaah.. tapi.. saf x rapat.. byk ruang kosong.. hmmm.. kan x elok mcm tu.. saf daa trputus..

ni ade ak wat sikit research pasal n.. ni soalan yg aku dpt.. :


Apakah hukum solat jemaah yg safnya terputus-putus?
-jawapannye is = hukum sembahyang sah.. tp.. kurang sempurna.. alahai.. sayangnye... hmm

xnak lah macam ni taw.. =(

macam ni kan baguzz.. sempurna solat jemaah kita =)


hehe.. aku pown sebenarnye bukan lah seorang yg bek sgt.. that y laa aku tulis post dgn harapan bley jadikan pringtn tuk aku sndiri.. dlm masa yg sama mungkin blh dijadikan satu perkongsian bermanfaat tuk kite semua.. harap2nye mcm tu laaa..

tapi kan.. serious cakap laa.. bile kite solat jemaah.. saf kite rapat n brsentuhan antara makmum lain.. kite akn rase satu kekutan yg sgt luar bese.. trase mcm ade satu ikatan yg sangat kuat.. subhanallah.. n trase betape kuatnye ukhwah tu walaupown kite xknl org sblh kite.. mungkin ni laa ukhwah sedara seislam.. maybe..
Aku ingat lagi masa zaman sekolah menengah aku dlu at smka.. dr form 1 saaampaai form 5.. bile solat jemaah.. time tahiyat akhir tu.. msti makmum sblh akan tindih kaki aku.. sedaaaapp gile kne tindih.. kne plak yg brbadan montel2 gitu.. mmg sdp larh.. haha..berair laa mata tahan sakit kan.. tapi masa f1,f2, n f3 mmg x tahan.. tp alhamdulillah .. naik f4 n f5.. baru taw betapa nikmatnya kaki kne tindih.. timbul satu perasaan yg sgt x blh digambarkan.. subhanallah... tapi skunk n.. aku trlalu rindu saat tu.. hope.. aku n kite sume brpeluang rase lagi saat mcm tu walaupown kite sdg brdepan dgn... DUNIA AKHIR ZAMAN..





No comments:

Post a Comment