nadiawawa.blogspot.com

Tuesday 3 April 2012

huSNu DzHoN a.K.a saNGka bAIk wIff ALLAH =)

bismillahirrahmanirrahim.. aku mulakan dgn kalamullah yang sungguh suci..
dengan lafaz assalamualaikum.. kalimah cintaku buat kalian..anda.. awak dan kamu..
sebelum membaca.. aku nak bagi anda.. kalian awak dan kamu pinjam hati aku.. supaya kome2.. korang2 dan pape je laa membaca ape yang tertulis di hati ni.. heehe.. juz sharing.. "sharing kabn is caring.." hehe..




ermm.. saje2 aku mnulis blog ari ni.. skdr mlpskan kebosanan yang xde laa trlalu bosan..hehe..juz kdang-kadang aku terdengar luahan hati berbaur kekesalan di hati seseorang dek kerana musibah yang melanda diri..macam bunyi rungutan..keluhan.. aku sedar.. aku pun terkadang mengeluh juga.. biasa lah.. xde manusia yang sempurna.. kesilapan tu memang perkara biasa bagi manusia seperti aku dan 'kita' lakukan..memang fitrah seorang manusia tak sempurna dan x akan sempurna..huhu.. tapi x salah and x mustahilkan untuk kita berusaha sebaik habis untuk menjadi seorang hamba yang sempurna di mata Allah.. berusaha dan terus berusaha.. basya2 gambate ( ntah btol ke x bhs aku ni haa..heehe).. mika2 daitsuke.. ( hentam je laa..=p)


masalah?? problem?? sakit?? xde duit??.. kehilangan orang tersayang?? hilang mak we??.. arghhh.. kekasih lari?? anak ayam kesayangan kene langgar traler?? sedih2.. banyak nye masalah..kenape aku???.. dah timbul laa soalan "kenapa aku??" kalau kita x redha dengan apa yang jadi kat kita.. kpd sape soalan tu kita ajukan?? beraninya kita bertanya sebiadab itu kpd Allah..


semua orang ada masalah laa..kan3?? cuma bentuk masalah tu je yang berlainan.. xctually.. that is somthing like test laaa from Allah.. masalah tu adalah ujian.. dapat markah.. lagi berat ujian..bermakna ujian semakin mencabar.. bila mencabar markah pown tinggi.. kan3??.. hehe..suke suki hati aku je bagi analogi ek??..hehe


if kita dirundung masalah yang bertimpa- timpa..atau masalah yang x bertimpa-timpa.. jangan lah kita merungut.. coz.... masalah A.K.A ujian tu adalah salah satu cara penghapus dosa.. sebab tu laa kite kene husnu dzho ( bersangka baik ) dengan Allah.. mungkin kita banyak melakukan kesalahan sepanjang kita memegang jawatan as khalifah di muka bumi ni.. so.. bertimbun-timbun dosa.. kalah gunung kinabalu..hehe..jadi.. jadi.. jadinye.. Allah ingin meringankan sikit dosa hambanya dengan memberi musibah.. supaya kita ingat Dia.. kita bergantung harap hanya pada Nya.. tengok.. betapa Allah terlalu sayangkan kita dan nak kita dekat dengan Dia.. mcm yg kita semua sedia maklum laa kan.. waktu senang.. solat lima waktu pown kita wat acuh x acuh.. tp bile ada masalah.. tahajud segala bagai dari pkol 8 malam sampai 1 tengah hari esoknya.. orang dah solat zohor.. dia duk tahajud lagi...hehe.. soe terover plak.. betapa kita mengharapkan bantuan Allah "bila kita dalam susah".. so.. bila mcm tu.. nmpk sgt dgn musibah ni..kita akan sedar dan hubungan kita dengan Allah kian dekat.. insyaallah..




aku penah la TERbace satu buku.. tajuknya.. CINTA TERHEBAT BUAT MEREKA YANG MENCARI CINTA DAN MENCINTAI ALLAH.. bez sangat buku tu.. mmg x rase membazir langsung beli buku tu.. meeeemaanng berbaloi- baloi..hehe.. dalam buku ni .. ade satu kisah dimana seorang hamba Allah ni diuji dengan pemergian insan yang tersayang.. di mana ibu bapanya telah pergi kembali menghadap yang Maha Agung.. hamba Allah ni terlalu sedih dan merasakan hidup ini terlalu kosong.. ayah tempat untuknya bermanja dan ibu tempat untuknya mengadu 1001 duka telah tiada.. dia merasakan dunia ini x berlaku adil terhadapnya.. menangislah si hamba Allah ni kerana kesunyian  dan kesepian yang melampau.. namun apa kan daya.. kepada siapa dia nak kongsi masalah ni.. dia rasa dia dah xde sape2 lagi..


ish3.. sedihnye la kan jadi dia.. tp buku ni kata.. bukan laa buku ni bercakap-cakap.. tapi penulis buku ni laa yang menulis :
 ( tapi ayatnye x la sebijik macam kat bawah ni..setelah ditokok tambah.. bese laa aku manusia biasa. mne nak egt sepatah2 ayt dlm buku tu..hehe )

"Allah mengambil ibubapa mu kerana Allah terlalu rindu kepada mu.. Allah terlalu cemburu akan kemesraan mu terhadap ibubapa mu sehingga kamu lupa kepada yang menciptakan mu..Allah mengambil bapa mu bukan kerana tidak mahu melihat kamu gembira.. tetapi ingin kamu bermanja dengan Allah.. Allah mengambil ibu mu bukan kerana ingin membiarkan kamu menyimpan sejuta kesedihan bersendirian.. tetapi Allah nak kamu sedar bahawa kamu x pnah sendiri.. Allah sentiasa ada untuk mendengar segala rintihan mu.. sesungguhnya Allah itu maha mendengar.. jika kamu mengadu kepada manusia.. manusia hanya mampu mendengar.. tanpa memberi sedikit keringanan jika tidak dengan keizinan Allah.. tetapi jika kamu mengadu kepada Allah.. sesungguhnya.. hanya Allah yang mampu mengubah sesuatu.."


wallahuallam..
andai ada tersalah bicara.. soe taw2..
nukilan hati yang x seberape niey.. =)
yang baik amek2 laa iktibar.. yg x bek.. sila2 laa gtaw laa ek if ada..hehehe..

No comments:

Post a Comment